PORADNIK

  

INICJATYWY

PARTNERZY

PORADNIK PRACODAWCY - BHP - PPOŻ - ODO

Zakładka poświęcona aktualnościom z zakresu problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego i pierwszej pomocy przedmedycznej pomału ewoluuje. Pisząc o naszych działaniach usługowych, zrodził się pomysł aktualnych odpowiedzi na pojawiające się i nurtujące naszych kontrahentów problemy. Tak też powstał pomysł stworzenia tematycznego poradnika, w którym będziemy na bieżąco odpowiadać na pojawiające się pytania z naszej branży.
Zapraszamy także do zakładki BHP Retro - czyli archiwalnych zasad, oznakowania i dawnego sprzętu minionych czasów, dotyczących bezpośrednio naszej pracy.
 
Z Pozdrowieniem-  Piotr Bucior & Marek Mróz

Letnia aura choć potrafi być kapryśna i pokrzyżować nieco plany urlopowe pod względem naszych oczekiwań co do pory roku, potrafi także dać się we znaki jeśli chodzi o komfort cieplny organizmu. Niejednokrotnie temperatury przekraczające 35 i więcej stopni potrafią być uciążliwe oraz powodować stany zagrażające naszemu zdrowiu, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach odnoszących się do rodzaju naszej aktywności, nie tylko zawodowej.

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu, potrzebna jest woda. To nieco trywialne stwierdzenie ale faktem jest że to z niej w dużej mierze składa się nasz organizm, a podczas upałów tracimy jej naprawdę dużo. Kawa, herbata czy wszelkiego rodzaju soki gdzie "połowa" opakowania to puste cukry, nie zastąpią w żaden sposób czystej wody, a bardzo często stają się one niestety jej substytutem. Najlepszym wyborem jest woda mineralna tzw. zmineralizowana, gazowana czy nie pozostaje kwestią gustu. Dodatek kilku kostek lodu, szczypty soli morskiej i soku z cytryny stawia ten napój w pierwszym rzędzie.

Niebagatelnym w tym względzie i mającym dużą korzyść dla samopoczucia jest także zmiana, lub urozmaicenie diety w bardziej lekkim kierunku. Wszelkiego rodzaju świeże soki czy też koktaile z dodatkiem wody mineralnej, nie tylko doskonale gaszą pragnienie ale i pozytywnie wpływają na przemianę materii.

Ogólnym zaleceniem dla osoby dorosłej jest picie około 1.5 - 2 l wody dziennie. To sprawa mocno indywidualna i podawanie określonej uniwersalnej wartości mija się z celem. Warto mieć natomiast na uwadze fakt, że liczy się tu nie tylko sam płyn, ale i wszelkiego rodzaju zupy oraz woda zawarta np. w owocach. Spożywanie prawidłowej ilości wody ma wiele zalet:

  • wypłukuje z organizmu toksyny,
  • wpływa pozytywnie na samopoczucie,
  • wspomaga proces odchudzania.

W procesie pracy, szczególnie w warunkach gdzie temperatura przekracza 28 *C dla pomieszczeń biurowych i 25 *C dla prac w przestrzeni otwartej pracownikom przysługują napoje profilaktyczne. Szczegółowo reguluje to Kodeks Pracy - Art. 232 obligujący pracodawcę do zapewnienia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnych posiłków i napojów. Szczegóły tego obowiązku reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 279). W okresie letnim na to odniesienie najczęściej do dwóch przypadków:

  • prac w terenie otwartym przy temperaturze powyżej 25*C,
  • dla stanowisk pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28*C.

Temat zapewnienia tego wymogu szczegółowo opisaliśmy w artykule - Napoje dla Pracowników, do którego lektury zachęcamy. Warto o tym pamiętać w zakładach, poruszać to zagadnienie podczas szkoleń z pracownikami oraz szukać dobrych rozwiązań, które ułatwią im wykonywanie obowiązków, ale także zwiększą bierne bezpieczeństwo w Państwa Firmie.

Z Pozdrowieniem - Piotr Bucior & Marek Mróz

Nasz serwis używa cookies w celach statystycznych.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich zapisannie w pamięci urządzenia. Czytaj więcej…

Zrozumiałem