Ustawa Kamilka zwana potocznie “Lex Kamilek”, która weszła w życie 15 lutego 2024 r. doczekała się nie tylko masy niewiadomych, ale również wielu w tym zupełnie absurdalnych interpretacji. Najwięcej wątpliwości nadal budzą zasady dotyczące tematu jakie podmioty powinny wprowadzić uregulowania prawne w tym zakresie oraz jakie osoby poddawać wymaganej przez zmiany prawa weryfikacji w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Sprawców przestępstw na tle seksualnym. Kogo zatem dotyczy weryfikacja związana z Ustawą Kamilka ? Kogo weryfikować, a kogo nie ? Jakich rozwiązań unikać ? Zapraszamy do artykułu.
Pamiętać należy iż obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich mają organy zarządzające jednostkami systemu oświaty, organizatorzy działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich, oraz podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. Szczegółowo ten zakres omawiamy w artykule na naszej stronie – TUTAJ. Informacje te powinny zostać udostępnione zarówno w wersji pełnej jaki i w formie skróconej, dedykowanej dla najmłodszych odbiorców. Obie wersje możesz zakupić na naszej stronie we wstawionych w poprzednim zdaniu linkach, wersja pełna zawiera także wersję skróconą.
Kolejne pytanie: Kogo weryfikować w związku z Ustawą Kamilka ? Czy sprawdzać wszystkich pracowników, czy tylko nowych ? Przepisy nie mówią nic o weryfikacji wstecznej. Nowelizacja z dnia 15 lutego 2024 roku, aktualizująca Ustawę z 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, przewidują wprost stosowne sprawdzenie przed nawiązaniem stosunku pracy. Przepisy nie przewidują także cyklicznego ponawiania sprawdzeń, również wobec już zatrudnionych pracowników.
Największą niewiadomą dla prowadzących podmioty, jest pytanie: Kogo dotyczy weryfikacja / sprawdzenie w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Sprawców przestępstw na tle seksualnym ? Poniżej kilka przypadków, na najpopularniejszym przykładzie – Szkoły.
1. Rodzic / opiekun na wycieczce – podlega sprawdzeniu, ponieważ będzie pomagał w czynnościach opiekuńczych, wychowawczych. Wyjątek stanowi członek rodziny małoletniego lub osoba znana rodzinie, jeśli pomaga tylko “dedykowanemu” wychowankowi.
2. Kierowca autobusu – nie podlega weryfikacji ponieważ nie wykonuje czynności wobec małoletnich, o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy.
3. Ratownik medyczny udzielający pomocy – nie podlega weryfikacji przez szkołę, weryfikacji dokonuje placówka medyczna, która go zatrudnia.
4. Pracownik administracji, woźna, konserwator – nie podlega weryfikacji ponieważ nie wykonuje czynności wobec małoletnich, o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy, nawet jeżeli mają styczność z dziećmi.
5. Rodzic malujący twarze na festynie lub czytający bajki, animator prowadzący zajęcia – podlega sprawdzeniu, ponieważ będzie wykonywał czynności opiekuńczo wychowawcze.
6. Ratownik, policjant, strażak prowadzący szkolenie dla dzieci – podlega sprawdzeniu, ponieważ będzie wykonywał czynności opiekuńczo wychowawcze.
7. Członek komisji na egzaminie – nie podlega weryfikacji ponieważ nie wykonuje czynności wobec małoletnich, o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy.
8. Stażysta, praktykant, pomoc nauczyciela – podlega sprawdzeniu, ponieważ będzie wykonywał czynności opiekuńczo wychowawcze.
Kolejny akapit poświęcimy absurdowi, na jaki natknęliśmy się podczas prowadzonych działań. Absurd jaki nie tylko paraliżuje działania oświatowe, ale także naraża dodatkowo na niebezpieczeństwo zdrowie i życie dzieci, to kompletne odklejenie od rzeczywistości. Chodzi o sytuację, gdzie wychowawca w szkole zbiera od rodziców wszystkich uczniów pisemne oświadczenia, że nauczyciel wuefu może dotknąć ich dziecko podczas asekuracji. A co jeśli się zawaha ? Jeśli dziecko zostanie kaleką, bo ktoś nie był pewien czy może dotknąć dziecko ? Całość wprowadzonych zmian, niestety idzie w bardzo złym kierunku i nadrzędną zasadą jaką powinni się kierować pracujący z dziećmi, powinno być “jeśli chodzi o czyjeś życie lub zdrowie, przepisy grzecznie wychodzą za drzwi”…
Warto także pamiętać iż część projektowanych obszarów procedur ściśle łączy się z ochroną danych osobowych, a podjęte działania powinny być skonsultowane z Inspektorem Ochrony Danych. Na większość zadawanych w tym temacie pytań odpowiada także Ministerstwo Sprawiedliwości – TUTAJ.
Jeśli jesteś zainteresowany opracowaniem dla prowadzonego podmiotu wymaganej dokumentacji lub / oraz przeprowadzenia dedykowanego szkolenia w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu.
Gotową edytowalną wersję do samodzielnego uzupełnienia oraz modyfikacji kupisz – TUTAJ.
Gotową wersję skróconą standardów ochrony małoletnich kupisz – TUTAJ.
Zapraszamy także do naszego bezpłatnego newslettera – Poradnika Przedsiębiorcy – w którym omawiamy zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, pierwszej pomocy, ochrony danych osobowych i kadr oraz informujemy i nowych artykułach na naszej stronie. Zapisać się do newslettera możesz TUTAJ.
Opracowanie / Marek Mróz – Manager Bezpieczeństwa Informacji.
Niniejszy wpis nie jest sponsorowany. Poniżej zamieszczamy ciekawe linki afiliacyjne do polecanych książek i poradników w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Dokonując z nich zakupu, wesprzesz rozwój poradnika. Dziękujemy.
Anonimizacja i maskowanie danych wrażliwych w przedsiębiorstwach – kupisz tutaj,
Podstawowe obowiązki pracownika i pracodawcy – kupisz tutaj,
Obowiązki pracodawcy w zakresie Bhp – kupisz tutaj.